Marketing Persona Grata

 In Blog

Taky se vám stává, že nevíte, kde začít? Moc dobře víte, s čím chcete začít, ale jak to správně uchopit a hlavně kde… Toť otázka!

Někteří chytrolíni radí: Hlavně začni! A z logiky věci by se mělo jít od základu. Stejně jako při stavbě domu. Položte kvalitní základ a dům bude stát věky. Tahle pomůcka platí i v případě marketingových strategií. A co je tím základem? Je to Marketing persona.

Cílová skupina vs. Marketing persona

Možná jste o ní slyšeli. Možná si říkáte: A nemyslí „cílovou skupinu“? S cílovou skupinou nejste daleko od pravdy, ale my myslíme skutečnou Marketingovou personu. Ta reprezentuje komplexně určitou skupinu zákazníků, kterou si tímto způsobem jednodušeji představíte a tím pádem k ní můžete například specificky mluvit.
Persona je, na rozdíl od „cílovky“, mnohem specifičtější, podrobnější a pomůže eliminovat možná rizika, chyby a zbytečné kroky, které by vás při tvorbě a realizaci strategie svedly na scestí. Ostatně by se měla zrodit už před vznikem produktu, aby ten co nejlépe odpovídal požadavkům spotřebitele / uživatele. To ovšem není pravidlo, a tak se Super-Marketing-Personou můžete nechat zachránit klidně o něco později, nebo s přípravou specifické nabídky, novým produktem nebo službou.

Zrození Marketingové persony

Začneme zmiňovanou cílovou skupinou. Vymezení „cílovky“ je vhodné jako první krok pro představu okruhu uživatelů vašeho produktu nebo služby a tedy zhmotnění této skupiny do jedné nebo více person. Vyberte si z ní pár jedinců, kteří ji „reprezentují“. Navrhujeme mít pro jednu strategii/produkt max 5 person. Vymezit si „cílovku“ je vhodné jako první krok pro představu okruhu lidí, kteří budou tvořit základ.

Pro představu ale teď budeme pracovat pouze s jednou. Máme tedy 1 „repre-personu“ naší cílovky a nezbývá nám než se s ní seznámit…

Marketingovou personu si můžeme představit třeba jako partnera/ku svých snů. Z počátku je zahalena v mlžném oparu nevědomí a postupně odkrýváme její krásy. (Je nám úplně jasné, že realita je krutá a persona odhalí i různé své neduhy a nedokonalosti! Jenže i ty můžou být ku prospěchu při plánování marketingové strategie.) Důležité je se persony co nejvíc a co nejlépe „ptát“, vykreslit si ji do nejmenších detailů. A především neidealizovat! Pan Božský a Slečna Dokonalá jsou jen chiméra 🙂

„Seznamka“

Marketingovou personu „hoďte“ na papír, na tabuli nebo do počítače. Není to žádný No Name! Dejte jí jméno, zjistěte kolik jí je, jak vypadá, kde pracuje, jaké jsou její koníčky, jestli má rodinu nebo žije nezřízeným životem single apod. Ptejte se i na věci, na které byste se možná nezeptali na prvním rande a přejděte s odvahou i k těm, které by řešil „zkušený“ partner. Věřte, že pokud s ní budete dobře komunikovat, nebudete daleko od jisto jistě vážného vztahu.

Komunikace s ní vám dá ty největší trumfy pro tvorbu marketingové strategie. Ptejte se, analyzujte, sledujte její chování… Užijte si i její náladovost a změny názorů. Ačkoliv visí na tabuli v kanceláři, je to živá bytost, která prochází vývojem a seberozvojem. Buďte empatičtí. Buďte své personě věrní od začátku do konce. Vykreslete si personu co nejvěrněji, ale neidealizujte si ji. Jejím partnerem nebudete jenom vy ale celý váš pracovní tým. Víc hlav víc ví a ona každému z vás prozradí o sobě jiné tajemství…

Marketing persona grata

Sofie Spanilá

– Jméno: Sofie Spanilá
– Věk: 25 (narozena v červenci)
– Produktová manažerka, zatím svobodná a nezadaná
– Na Najisto videos se dívá pro udržení přehledu, nové informace a inspiraci. Líbí se jí, že může video a články sledovat v mhd při cestě do práce nebo doma z gauče, občas i v pracovní době po obědě
– Co má ráda: víkendové drinky s kamarádkami, comedy seriály, žemlovku, upravené nehty a vlasy, dobré vtipy
– Co nemá ráda: nafoukané borce, podpatky v dlažbě, řízení po Praze
– Žije v pronájmu v centru města s 2 spolubydlícími a kočkou
– Čistý příjem 29 000 Kč za měsíc
– Jednou za 14 dní jezdí za rodiči na Moravu, kde mají vinohrad. Nebojí se manuální práce, ale stejně pak ráda jede zpět do Prahy, kde si žije po svém. (Zajímavost: Pořád se snaží zhubnout.)

Pořád ještě nevíte jak začít? Tak do toho… Marketing Persona grata! Můžete se inspirovat i článkem pro začínající podnikatele.

 

Ivana Břečková

Hallo, jmenuji Ivka a v Agentuře Najisto vytvářím webové vizitky, mám na starosti externí copywritery a jejich práci. Abych se ještě víc vyřádila v psaní a dál rozvíjela své schopnosti a znalosti, vrhla jsem se i do spolupráce s našimi „markeťáky“ a užívám si mísení nápadů a psaní o reklamě.

Iva Břečková, Agentura Najisto

Začni psát a pak stiskni Enter pro zahájení vyhledávání